Vandalen komen er niet
meer in bij Woonbron
Wilco Zegers van het bedrijf WZsolutions uit Nistelrode had in 2008 een goed idee om deuren van onder meer kelderboxen te beschermen tegen vandalisme en inbraak. In samenwerking met corporatie Woonbron Delfshaven ontwikkelde Zegers het overzetkozijn, ofwel het VandaalProofKozijn (VPK). Tot grote tevredenheid van Woonbroncomplexbeheerder Bertus Snoeij. Door Johan van Leipsig
Inbraken, een onveilig gevoel, niet meer gebruik durven maken van de berging. Bewoners die hun berging zelfs dicht schroeven of afdekken met stalen platen. Plus een hele berg geld die het bestrijden van vandalisme voor corporaties met zich meebrengt. Het probleem van kelderboxen/bergingen is aardig groot, zegt Wilco Zegers van WZsolutions. “Ik adviseerde wooncorporatie Woonbron over dit onderwerp in de Rotterdamse wijk Schiemond. Men stak daar jaarlijks een ton in het bestrijden van vandalisme, maar een jaar later was er nog maar voor ongeveer € 10.000 aan maatregelen zichtbaar.” Die uit de hand lopende kosten zijn nu echter verleden tijd, zegt complexbeheerder Bertus Snoeij van Woonbron.
KWALITEIT
Het probleem van kelderboxdeuren is volgens Snoeij de zwakke configuratie waaruit ze vaak zijn opgetrokken. “Wij hebben in Schiemond opdekdeuren die naar binnen toe open draaien. Ze zitten ingemetseld in een stalen polynorm kozijn. Dus als je daar een trap tegen geeft, is de deur zo open. De kwaliteit van die deuren laat echt te wensen over; je zet er een krik tussen en je draait hem zo open. Ik weet dat dit soort problemen bij meer corporaties in onze regio speelt, maar het zal ongetwijfeld landelijk zijn.”
Het zijn vaak overlastgevende jongeren of gelegenheidsdieven die dan de kelder betreden en op zoek gaan naar zwakke deuren. “En dan gaat het echt per vijf of tien tegelijk die worden gesloopt. Als ze eenmaal binnen zijn, kunnen ze gewoon hun gang gaan. Dat kost de corporatie iedere keer weer handenvol geld. Bovendien is het voor bewoners niet veilig als ze geen vluchtweg meer hebben wanneer ze in de kelder zijn. Die kunnen wij ze met onze deuren en kozijnen bieden”, aldus Wilco Zegers.
MAATREGELEN ZIJN DUUR
Inbraken en overlast door jeugd zijn de belangrijkste zaken die de corporatie wilde aanpakken. Maar die maatregelen kunnen duur zijn en werken niet altijd, aldus Zegers. “Als je een kozijn met Politiekeurmerk Veilig Wonen wilt plaatsen, kost dat veel geld, zo’n € 1.200,
terwijl wij het voor ongeveer € 700 kunnen. Bovendien moeten alle kozijnen eruit, wat ook lastig is.”
Dat beaamt ook Bertus Snoeij. “De vloeren moeten zelfs opengehakt worden, omdat je met een stalen stijlstrip zit die eruit moet. Die zit gestort in de smeervloer. Op die manier ben je veel te lang bezig met het vervangen van een kozijn en deur. Bovendien heb je stofoverlast door het slijpwerk en moet ook het nodige metselwerk opnieuw gedaan worden. Ook de bewoners kunnen enkele dagen of langer zelfs hun box niet gebruiken.”
VPK
Woonbron wilde aanvankelijk de oude polynorm kozijnen van de bergingen laten vervangen en zocht naar een betaalbare oplossing. Zo kwam men bij Zegers terecht. Die kreeg van de corporatie ruim de tijd om over het probleem na te denken. “Er was geen verplichting voor de corporatie om mijn oplossing ook echt aan te schaffen. Van de andere kant was er voor mij geen druk om het op te lossen.” Zegers begon zijn project met het aanbrengen van een aantal proefstukjes. “Dat kost de corporatie niets. We brachten ze aan en lieten ze een periode hun werk doen. Dan zien we vanzelf wat het doet en kunnen eventuele verbeterpunten aanpakken. In die zin fungeerde de corporatie ook een beetje als proeftuin voor mijn projecten.” Uiteindelijk kwam Zegers dus met het VPK op de proppen. “Het VPK is een stalen deurkozijn, maar dan wel vele malen dikker dan elk ander regulier staalkozijn. Daarnaast is het extra stevig omdat de nieuwe constructie boven op de oude ervoor zorgt dat er geen speling is.” Uit de test voor het Politiekeurmerk is gebleken dat het kozijn ook na vijf minuten nog standhoudt.
SNEL EN GOED
Het plaatsen van de VPK’s ging snel (30 minuten per kozijn) en zorgde op die manier voor een minimum aan overlast voor de bewoners en de corporatie, aldus Snoeij. “Dat was precies waar we naar op zoek waren: een minimum aan overlast, een goede oplossing en een snelle installatie. Ze kwamen met
enkele ploegen en sloten in één dag een complex van 44 boxen helemaal af en plaatsten vervolgens de kozijnen. In totaal kostte het inclusief het nodige schilderwerk denk ik een dag of drie. De kozijnen worden van tevoren op maat gemaakt in de fabriek, maar ter plekke in elkaar gezet en over het bestaande kozijn heen geplaatst. De nieuwe, naar buiten draaiende deur komt vervolgens in het nieuwe kozijn te hangen. De bewoners konden snel weer gebruik maken van hun box.” Nadelen aan de werkwijze van WZsolutions zijn er eigenlijk niet, vindt Snoeij. “Of het moet zijn dat je er echt niet meer in komt als je je sleutels kwijt bent. Als bewoners in zo’n geval zelf iets gaan proberen, beschadigen ze de deur en het kozijn wel, maar ze komen er niet in”, lacht hij. Een ander puntje is de vervanging. “Als je er zeker van wil zijn dat tijdens de vervanging van je bergingsdeur niets wordt weggehaald, moet je er zelf bij blijven. Je bent immers zelf verantwoordelijk. Maar diefstal tijdens het installeren is nog nooit gebeurd, voor zover ik weet. We hebben het dan intussen over zo’n 250 deuren.”
NUL INBRAKEN
Volgens Snoeij heeft het VandaalProofKozijn effect. In de wijk Schiemond is nu een einde gekomen aan de reeks inbraken die elk jaar in de buurt gepleegd werd. En dat blijkt ook uit de cijfers.
In 2008 lag het gemiddelde nog op drie inbraken per week. Na plaatsing van de nieuwe kozijnen in zes torens van het complex, is het aantal inbraken geslonken tot nul. “Hierdoor voelen de bewoners zich een stuk veiliger”, aldus Snoeij. “We hebben nog niet alle deuren vervangen, maar het budget is op. Volgend jaar kijken we verder”, lacht hij. Samenvattend is het voor Woonbron een mooie oplossing: minder overlast door vandalisme en inbraken, minder geld kwijt aan vandalismebestrijding en een snelle plaatsingstijd waardoor overlast voor de bewoners tot een minimum beperkt wordt. Ook zijn eventuele herstelwerkzaamheden aan het kozijn gemakkelijk door de eigen technische dienst uit te voeren, aldus Zegers. “Er zit niets aan dat niet bij een bouwmarkt te krijgen is.”
